טיסות רומנטיות טיסות ילדים טיסות הפתעה טייס ליום אחד     רשיון טיס טיסות פרטיות טיסה משפחתית
         
 
  דף הבית אודות גלריה   כתבות ומאמרים צור קשר  

                      1-800-2000-28                               1-800-2000-28
 

"קנגרו" בנחיתה 

 
 
                                    "קנגרו"  בנחיתה – תגובה נכונה

"קנגרו " בנחיתה, מה זה? כידוע הקנגרו מתקדם תוך כדי קפיצות והן גבוהות וחזקות. אז מה המקבילה שלה בהנחתת מטוס? שימו לב למטוס בציור למטה, האם קפיצותיו אינן דומות לאופן התקדמות הקנגרו? התשובה היא כן ולכן מכנים נחיתה מהסוג הנ"ל כנחיתת קנגרו.
נחיתת קנגרו עם טייס לא מיומן עלולה להסתיים באסון, ואכן במהלך עשרות שנות תעופה בישראל ובעולם הסתיימו נחיתות מהסוג הזה בהתרסקות. למה???
לצורך הבנת התופעה והיציאה ממנה נבין את ההבדל בינה לבין נחיתה רגילה. בנחיתה רגילה כאשר אנו בתצורת נחיתה (מדפים למטה 30 מעלות, במהירות של 60-65 קשרים בססנה 172, זווית גלישה  או הנמכה מיטבית) בסוף תהליך ההצפה אנו אמורים לגעת עם כן הנסע המרכזי (ראשי) ולאחר מכן עם ירידת המהירות עקב החיכוך הגדל והכוח הקטן, ירד גלגל האף באיטיות כאשר ההגה משוך עד הבטן (סטיק בבטן)  וינגע גם הוא במסלול. בזמן זה יהיו שלושה גלגלים על המסלול מוכנים לנהיגת הטייס.
אבל!!! בנחיתת קנגרו מהלך הארועים משתבש: ראשית לכל, מהירות הגישה לנחיתה מהירה יותר כך שלמטוס יש עודף אנרגיה (אנרגיה קינטית שבקלות תומר לאנרגיה פוטנציאלית). שנית המטוס גולש עם מצב אף נמוך ואז אם המטוס נוגע במסלול, הרי שהנגיעה מתרחשת עם כל שלושת הגלגלים בו זמנית, או, רחמנא ליצנן, עם גלגל אף בלבד. אמרנו שלמטוס יש עדין עודף אנרגיה וציינו שעודף האנרגיה היא קינטית כלומר קשורה במהירות ולכן עודף האנרגיה הקינטית במצב שתואר יהפוך לאנרגיה פוטנציאלית, דהיינו לגובה. עקב חוק שימור האנרגיה תהפוך המהירות לגובה: עם כל ההזנחות הרלונטיות לחיכוך ולתנועה לא ישרה בהכרח, הנוסחה הפיזיקלית המתקבלת היא:       

                                                         
 
המשמעות היא שאנרגיה קינטית (מצד שמאל של המשוואה) שווה לאנרגיה פוטנציאלית (צד ימין של המשוואה. אם נצמצם את המסה m משני האגפים ונעביר את ה-2 משמאל לימין נקבל את הנוסחה הבאה:  
                                                           
           
 
ומכאן
                                                          


כלומר אם ניגע במסלול במהירות עודפת של 10 קשרים. ססנה 172 עושה את זה במהירות 60 קשר. אז 10 קשרים הם בערך 18.5 קמ"ש, נעלה את זה בריבוע ונחלק ל-20 (2g) נקבל 17.11 מטר. כלומר ססנה 172 בנגיעה במהירות של 60 קשר במצב אף נמוך עלולה לקפוץ לגובה של 17 מטר, עם ההזנחות המוזכרות מעלה, 15 מטר. קפיצה של 15 מטר לגובה תוציא את המטוס מתחום אפקט הקרקע ועכשיו יש לנו תחילת הזדקרות בגובה של 15 מטר. כך זה נראה (ראה ציור מטה) וזה מצב טוב, והכוונה מצב זה מתרחש כאשר הטייס הוא קר רוח או מנוסה או שניהם ביחד . כלומר הטייס הקפיא את מצבו של המטוס לא דוחף הגה ולא מושך רק שומר על ציר מסלול, האנרגיה תלך ותיפחת עד שהמטוס יתרסן מעצמו ויסע על שלושת גלגליו,  מוכן לנהיגת הטייס.





בדרך כלל, מה שעלול לקרות הוא כדלהלן: כפי שראינו המטוס יצא מתחום אפקט הקרקע עם כל הגרר שהמטוס נושא עליו,  אף במצב גבוה כלומר זווית התקפה גבוהה, במצב של כמעט הזדקרות, אם לא הזדקרות, נפילת מהירות. וכאן יפתח הטייס ה"מבוהל" את המצערת, כלומר מלוא הכח קדימה, ואז כמעט כל האפקטים המוכרים יפעלו בו זמנית ויביאו את המטוס לגלגול חריף שמאלה, לסבסוב חזק שמאלה ולנפילת כנף שמאל, ראה ציור למטה. למה???
האפקטים החזקים שיפעלו על המטוס יהיו כדלהלן:

  1. אפקט הפיתול: בססנה 172 הסיבוב הוא עם כיוון השעון ותגובת גוף המטוס נגד סיבוב השעון משמעות פיתול שמאלה.
  2. אפקט זרם המדחף: עקב פתיחת המנוע האוויר מיסתובב מסביב לגוף המטוסבעוצמה חזקה יותר ודוחף את מייצב הכיוון (זנב המטוס) ימינה ואז אף המטוס נע שמאלה.
  3. אפקט קרקע: ציינו קודם שהמטוס יוצא מתחום אפקט הקרקע.

 
 
אז מה האינסטינקט המיידי שמפעיל את הטייס במקרה זה, כלומר לאחר שפתח מנוע והמטוס מקבל את נפילת הכנף השמאלית ואף כלפי מעלה?
הטייס ה"מבוהל" וכרגע יש לו סיבה להיות מבוהל, יטה את ההגה ימינה, מכאן אין יציאה!!!
המטוס יתרסק על הקרקע, בדיוק כפי שמתואר בציור למעלה: למה???
שימו לב לציור מטה:  הציור מתאר את הגרר והעילוי הנוצרים כתוצאה מהטיית המטוס ימינה.
 





כאשר נטה את ההגה ימינה, נגרום למאזנת הימנית לעלות (המאזנת העולה) ועל כן לעילוי מופחת בכנף הימנית וזה יגרום להקטנת זווית ההתקפה של כנף ימין ולכן ירחיק את הכנף הימנית מזווית התקפה של הזדקרות, הזווית הקריטית (בססנה היא בערך 12 מעלות).  דהיינו כנף ימין לא מזדקרת.
            ההטייה תגרום למאזנת השמאלית לרדת (המאזנת היורדת) ועל כן לעילוי גדל, עילוי גדל יגרום לזווית ההתקפה לגדול וסביר להניח שבמצבו הנוכחי של המטוס, אף למעלה, זווית התקפה גדולה,  מעבר לזווית הקריטית, דהיינו כנף שמאל תהיה בהזדקרות. הגרר על כנף ימין קטן בגלל הקטנת זווית ההתקפה של הכנף והגרר על כנף שמאל גדל מהסיבה ההפוכה.
            הפרש הכוחות הגדול הנוצר בין שתי הכנפיים יגרום לגלגול וסבסוד חריף שמאלה, ובעצם לכניסה לסחרור, בגובה שאנו נימצאים, כלומר גובה נמוך, המטוס יתרסק על הקרקע (ראה הציור השני  למעלה).
 
אז מה עושים? כלומר, איך לא ניכנסים? ואם כבר נימצאים במצב איך נחלצים?
 

  1. כאשר נזהה מצב אף נמוך מדי נמשוך את ההגה על מנת להתחיל את ההצפה בטיסה ישרה ואופקית ומקבילה למסלול והמשיכה תהיה חזקה מדי, בגלל עודף המהירות, כשכוחו עדיין במותניו, במקום לטוס ישרה ואופקית מעל המסלול יטפס המטוס לגובה, אבל לא ינגע עם הגלגלים הראשיים במסלול, אם נמשיך ונחזיק את ההגה ונישמור ציר מסלול, המטוס ירד לנגיעה ואז נציף כמו שלמדנו. התופעה נקראת: "בלוניניג" מלשון בלון, או מה עושה בלון כשמשחררים אותו לאוויר (ראה ציור למטה).




 

  1. כאשר נזהה מצב אף נמוך ומהירות גבוהה וקירבה יתרה למסלול, נלך סביב, דהיינו כאשר למטוס יש פוטנציאל והוא עדין באוויר במהירות גבוהה יחסית, נלך סביב ונזכור את שלמדנו "ההולך סביב היום ילך סביב מחר" והכל יסתדר, אבל רק בשלב הזה.
  2. אם ניכנסנו למצב קנגרו לאחר הקפיצה הראשונה נקפיא את המצב, כמו שציינו בתחילת המאמר, לא נדחוף את ההגה ולא נמשוך רק נישמור ציר מסלול והמטוס יתרסן מעצמו.
 
בברכת שמיים כחולים, טיסות ונחיתות בטוחות
טובי קאלו – מדריך טיסה

 
 
 
         חדשות       סרטון יוטיוב      המלצות    
 
אתם נמצאים בחיפוש מתנה מקורית שלא תשכח שנים? טיסה רומנטית בשמי הארץ+ארוחה מפוארת עכשיו רק ב1090 ש"ח 
---------

 
בואו להתרשם מחורף מפנק בחברה שמיים כחולים! רק ב-1590ש"ח לזוג!!! טיסה רומנטית מעל קו חוף הים עם יין ושוקולד + עיסוי זוגי 50 דקות + ארוחת בוקר ישראלית ושימוש חופשי בבריכה ובמתקני הספא. 
---------

 
   
זה היה יום הכי טוב בחיי עד כה: היא אמרה כן!!! וזה כל מה שאני זוכר מהטיסה: חגי 
---------

 
טיסת בר המצווה לעידו מעל ירושלים ובמיוחד מעל ירושלים העתיקה עם ההסברים על החומות ועל בית המקדש והכל במרחק נגיעה, חוויה שבני לא ישכח ואנחנו כמלווים, נמליץ באתר.אסתי 
---------